– Kwadrans z empatią –
Kwadrans z Empatią, 3.7: Ryzyka bycia empatycznym liderem
? Według nas Empatyczny Lider_ka m.in.:
✔ słucha siebie i innych,
✔ daje ludziom wybór, wspiera budowanie wzajemnego porozumienia,
✔ rozumie i rozpoznaje potrzeby swoje i innych,
✔ emocje widzi jako drogowskazy do potrzeb,
✔ widzi wartość dialogu, budowaniu atmosfery zaufania w zespole i uważności na głos każdego w zespole,
✔ umie towarzyszyć członkom zespołu w konfliktach, wspierać wzajemne usłyszenie siebie i szukanie rozwiązań wygrany-wygrany.
I choć całym sercem kibicujemy by było jak najwięcej liderów z kompetencjami dialogu i budowania porozumienia to kluczowe jest dla nas pamiętania, gdzie jest początek empatii dla innych. Dodatkowo kluczowe jest dostęp do zasobów i gotowość do uwzględniania innych głosów – to zaczyna się od empatii dla siebie, od słuchania swoich uczuć i potrzeb.
W tym odcinku rozmawiamy o ryzykach związanych z empatią dla innych i o tym jak się w tym nie pogubić i nie zatracić siebie.
? Jednocześnie zapraszamy do podsumowania trzeciego oraz rozmowy jakie są ryzyka bycia empatycznym liderem?
W tym sezonie wyszłyśmy od narzedzi lidera budującego zespół z uważnością na potrzeby wszystkich, szukającego rozwiązań win-win
Zaczęłyśmy od przyglądania się konfliktowi – dar czy zmora
Potem dlaczego warto sięgnąć po mediacje NVC i jak w praktyce może to wyglądać.
Następnie zajęłyśmy się kwestią podejmowania decyzji z zapraszaniem sprzeciwu i z wykorzystaniem modelu zgody oraz facylitowaniu z uważnością na glosy wszystkich.
Wróćmy jeszcze do tego co według nas jest podstawą – pamiętanie, ze uwględnianie innych to też uwględnianie siebie.
Będąc liderem empatycznym widzimy ryzyko zapomnienia o sobie a koszty są duże:
✔ dla relacji
✔ dla gotowości do współpracy
✔ dla naszej spójności
✔ dla otwartości na drugiego człowieka
✔ dla zdrowia
✔ dla swoich zasobów i dostępu do nich.
?? Zapraszamy do odsłuchania wszystkich odcinków „Kwadransa z Empatią” z 2022 – zajęły w sumie 350 min! ?