– Kwadrans z empatią –
Kwadrans z Empatią 6.2: F jak Fakty
Zdarza Ci się słyszeć „ale przecież faktem jest, że mój szef się mnie czepia” lub „faktem jest, że on jest niesprawiedliwy”?
W tym odcinku rozmawiamy o tym dlaczego warto wracać do faktów a tym samym zatrzymywać spirale ocen i interpretacji.
Podpowiadamy również jak praktykować rozróżnianie ocen od faktów i jak ćwiczyć się w widzeniu w codziennym życiu faktów.
Rozmawiamy mi.in:
- czym są fakty, czym oceny i jak wpływają na relacje,
- jak zmienić rozmowę o „suchych faktach” w realny dialog budujący kontakt,
- na co zwracać uwagę by wymianie faktów nie brzmiało jak raport przewinień,
- a także jak ważne są potrzeby oraz konkretne prośby pokazujące realny propozycje zadbania o potrzeby.
W Porozumieniu bez Przemocy (z ang. Nonviolent Communication, NVC) pierwszym krokiem mapy podpowiadającej na co warto zwrócić uwagę chcąc budować jakościowe relacje ze sobą i z innymi są właśnie fakty i obserwacje rozróżnione od ocen i interpretacji . Uważność na to rozróżnienie może znacząco według nas zwiększyć szansę na dialog a jednocześnie to tylko początek, bo sednem są uniwersalne ludzkie potrzeby.
Zapraszamy do pogłębienia z nami książki „Alfabet empatii”.