Wybieram i Chcę -… -Ja mogę… -Ale czy chcesz, Waldku? -No chcę. -Skoro możesz i chcesz, to już musisz! (dialog między nauczycielem i uczniem) Witaj! W powyższym anegdotycznym dialogu niejaki Waldek został przeprowadzony od możliwości i chęci do powinności (któż z nas nie był w szkole…). Dzisiaj zapraszamy Cię do odbycia drogi powrotnej. Proponujemy dwa inspirujące ćwiczenia, dzięki którym odnajdziesz własną sprawczość, decyzyjność i wartości, które kierują Twoimi działaniami. Zapraszamy Cię do spróbowania - jak by to było, gdybyś działała w imię prawdziwych i głębokich potrzeb? Czy pragniesz odkryć co wybierasz wybierając to co wybierasz? Jaką ważną potrzebę realizujesz realizując swoje działania? Co jest ważne? Czego chcę? Co wybieram? Ćwiczenie 1: §Przygotuj kartkę i długopis §Wypisz te sprawy, o których uważasz, że musisz (powinnaś) robić - zapisz je w postaci zdań (np. Muszę ukończyć pisanie pracy naukowej; Muszę uprawiać sport) §Przyjrzyj się każdemu ze zdań i wypowiedz je głośno, każde pojedynczo. Co się dzieje w Tobie, gdy je słyszysz? §A teraz znajdź zamienniki dla słowa "muszę" i przeformułuj swoje zdania. Mogą to być na przykład: -wybieram, bo ważne jest dla mnie... -chcę... -postanawiam... -decyduję się …. -zależy mi... §Zapisz nowe, przeformułowane zdania i odczytaj je, wsłuchując się w ich nowe brzmienie. §Poczuj: co się dzieje w Tobie teraz? co się dzieje w Twoim ciele? jak dokonanie tej zmiany wpływa na Twoje samopoczucie? Na emocje? Na ciało? Przykład: Zdanie wyjściowe: "Muszę pilnować moje dziecko, aby porządnie myło zęby" à pojawia się uczucie ciężkości, obowiązku, tęsknota za lekkością i swobodą? Przychodzi niezgoda i złość. Kto wie, może nawet krzyknę na dziecko i nakażę natychmiastowe umycie zębów? Przeformułowanie: "Chcę przypilnować moje dziecko, aby porządnie umyło zęby" albo: "Chcę, aby moje dziecko porządnie umyło zęby - postanawiam przypilnować je". à biorę głęboki oddech i szukam: co jest dla mnie ważne? Jaką potrzebę realizuję, jaką mogę zrealizować? Co jest tutaj wartością? I już wiem: Chcę, aby moje dziecko było zdrowe i wolne od trosk. Zależy mi, aby miało dobre nawyki związanie z dbaniem o zdrowie i higienę. Chcę je wspierać w nauce tych nawyków. Postanawiam, że przypilnuję je podczas mycia zębów, aby dzięki temu usamodzielniało się w tych czynnościach i rozumiało ich znaczenie. Ćwiczenie 2: §Przygotuj kartkę i długopis §Wypisz te sprawy, o których uważasz, że nie powinnaś ich robić (np. nie powinnam spać do 11, powinnam wstawać wcześniej; nie powinnam się spóźniać). §Skreśl sformułowania powinnam/nie powinnam i przyglądając się pozostałemu hasłu wypowiedz nowe twierdzenie według schematu: czasem robię ..tak.., a czasem robię ..siak.. (np. czasem się spóźniam, a czasem przychodzę na czas; czasem śpię do 11, a czasem wstaję wcześniej) §Jak to brzmi? Co się dzieje w Tobie, w Twoich myślach, w Twoim ciele, gdy to słyszysz? Napisz do nas o swych refleksjach, przemyśleniach i odkryciach. Podziel się inspiracjami, jakie napotkasz na swej drodze: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Newsletter

Początek strony